Hasła rzeczowe

Klasztor księży Filipinów na Świętej Górze w Głogówku k. Gostynia

Klasztor księży Filipinów na Świętej Górze w Głogówku k. Gostynia, od powstania województwa leszczyńskiego klasztor księży Filipinów na Świętej Górze w Głogówku k. Gostynia ucho­dził za ośrodek skupiający duchownych negatywnie nastawionych do rzeczywistości PRL. Już w latach 70. SB i Wydz. ds. Wyznań UW odnotowywał „negatywne” wystąpienia Filipinów. Od mo­mentu powstania „S” ks. Filipini wspierali „S” w mieście i „S” RI na wsi na Ziemi Gostyńskiej, ks. Michał Smagacz pisał także teksty publikowane w biuletynie MKZ, potem ZR w Lesznie „So­lidarność Leszczyńska”; po 13 XII 1981 Filipini wspierali rodziny internowanych działaczy „S” z terenu Ziemi Gostyńskiej; od pocz., przez cały okres stanu wojennego, aż do 1989 odbywały się w Ba­zylice świętogórskiej cotygodniowe msze za Ojczyznę. 18–19 XII 1982 Filipini zorganizowali dni skupienia dla b. internowanych z woj. poznańskiego i pilskiego; później także rekolekcje dla róż­nych grup – m.in. rolników indywidualnych („S” RI), nauczycieli, dając możliwość spotkań ludziom „S”. Ożywione kontakty z dzia­łaczami „S” spowodowały wzrost zainteresowania klasztorem ze strony SB. 1984–1986 sprawa krypt. Drukarze ws. druku ulotek na terenie klasztoru. I 1985 Filipini doprowadzili do odrodzenia na terenie Gostynia Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej „Odrodzenie”, powołano dwie grupy stowarzyszenia: w pierwszej gł. związkowcy z „S” (Józef Sobieraj, Michał Neuman i in.), opiekę nad grupami „Odrodzenia” sprawowali ks. Zbigniew Starczewski i ks. Józef Jura. Kontakty i współpraca z ludźmi „S” spowodowa­ła, że klasztor stał się miejscem nieformalnych spotkań związ­kowców z regionu. W poł. 1988 powstało Duszpasterstwo Ludzi Pracy Regionu Leszczyńskiego, którego opiekunem został ks. Le­szek Woźnica; od XII na comiesięcznych, dwudniowych spotka­niach połączonych z mszą za Ojczyznę m.in. o. Leon Knabit OSB, ks. dr Marek Jędraszewski. Duszpasterstwo organizowało wyjaz­dy związkowców na Pielgrzymki Świata Pracy na Jasną Górę i do Biechowa. SB podejmowało działania mające na celu kompromi­towanie poszczególnych księży, zwłaszcza ówczesnego superiora Oratorium (do działań tych wykorzystywano także WKU); próby werbowania do współpracy pracowników Oratorium; prowadzo­no rejestr „negatywnych” wystąpień Filipinów (zwłaszcza wystą­pienia ks. Stanisława Gawlickiego, ks. Mariana Gosa, ks. Leona Praczyka, ks. Michała Smagacza, ks. Zbigniewa Starczewskiego, ks. Leszka Woźnicy); niektóre z nich znajdowały odbicie na ła­mach „Trybuny Ludu”, a także w wystąpieniach rzecznika rządu Jerzego Urbana. Księża Filipini byli rozpracowywani przez cały okres lat 80. 1984–1986 SOS krypt. Drukarze przez Wydz. III SB WUSW w Lesznie, 1987–1989 Wydz. III SB WUSW tamże w ramach SOS krypt. Matnia oraz w ramach SO krypt. Pajęczyna przez Wydz. IV SB KW MO tamże.

Waldemar Handke

Opcje strony

do góry